ارشد مدیریت آموزشی پردیس فاراربی قم-94

کلمات کلیدی
بایگانی

۲ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

۰۳
دی

اصول مدیریت جلسه آخر                  نویسنده لیلی خیری                                14/9/94

 

مروری بر جلسه قبل

ارزیابی عملکرد شامل شش اصل است که

اصل اول ،اصل هدفمندی است یعنی اگر قرار است مثلا در یک سازمان ارزیابی انجام دهیم  برای چه کاری ارزیابی انجام می دهیم هدفمون چیست؟ فرض کنیم ارزیابی انجام دادیم نمرات را ثبت کردیم و اطلاعات را آماده کردیم، به یک معنا آیا ارزیابی توجیه کننده است؟

اصل دوم ، اصل معیار شناسی است، یعنی بر اساس چه معیاری مورد سنجش قرار می گیرد به عنوان مثال وقتی بخواهیم قد را با ترازو اندازه بگیریم ، در واقع این نشان می دهد که معیار، معیار درستی نیست.

اصل سوم، اصل روشمندی است یعنی هر معیاری که به کار می بندیم باید از روش خودش ورود پیدا کند .

اصل چهارم ، اصل ابزارمندی است، یعنی برای ارزیابی از چه ابزاری باید استفاده کنیم. ابزار باید کاملا مناسب باشد ، روایی و پایایی مناسب داشته باشد ،اگر ابزار ما این ویژگی هارا نداشته باشد قابل استفاده نیست.

اصل پنجم، اصل زمان بندی است یعنی شخص که ارزیابی می کند یا مورد ارزیابی قرار می گیرد طی چه زمانی انجام شود.

اصل ششم ، اصل باز خورد است یعنی شیوه انعکاس این ارزیابی به چه شکلی باشد؟ اگر به ارزیابی با دید خوب ، جهت دهنده و مثبت ( نه به عنوان مچ گیری) در سازمان  نگاه کنیم بازخورد نیز اثر بخش تر می شود. خود بازخورد دارای هفت ویژگی است:

1-به موقع باشد

2-تقدم و تاخر در مورد اهمیت بازخورد( یعنی اول نکات مثبت گفته شود بعد..)

3-پیش بینی رفتار متقابل وعکس العمل بازخورد شونده

4-رازداری(مدیر)

5-اکتفا نکردن به اشتباهات بلکه همراه کردن بازخورد،تحلیل اوضاع و شرایط

6-اصول ارتباطی یعنی خوب گوش کنید خوب مساعدت کنید از مطالب ساده استفاده کنید

7- احساس منفعت کردن

 

بحث امروز: کارکرد مدیران

طراحی چشم انداز وبرنامه ریزی استراتژیک

چشم انداز: یک جهت گیری است ،آینده دوری است، پیش بینی آینده است.

اصول مربوط به برنامه ریزی استراتژیک

1-آینده نگری یا آینده سازی(سه برخورد: برخورد انفعالی-برخورد فعال یا پیش بینانه-برخورد آینده سازی)

2-محیط(بیرون به درون)بیرونی یعنی خیلی گسترده است(سازمانها از برون محوری شروع می کنند در نهایت به درون محوری می رسند)

مدیریت عملکرد از درون به بیرون ، مدیریت استراتژیک از بیرون به درون

3-تعریف چشم انداز

4-کار مشارکتی و کار تیمی(باهم تعامل داشته باشند)

5-نوآوری و خلاقیت(به سمت چشم انداز سوق میدهد)

6-تناسب( یعنی همه اجزا با هم متناسب باشد)

7-بهبود مداوم( راه های بهتر برای تدوین استراتژی های جدیدتر)

8-امکان سنجی(باید بتونیم بستر شناسی و بستر سازی بکنیم)

9-پایداری(یعنی بهبود مستمر و دراز مدت و ترمیمی و تدریجی  باشد)

10-ثبات( نباید برنامه استراتژیکی که انجام می دهیم وضع فعلی مارو بهم بریزد)

11-بهینه سازی(بهتر شدن، نماندن در وضع موجود)

12-هم افزایی(جمع شدن افراد یک نوع توانمندی است)

13-ارزیابی(ابزار شناسایی، کمیت و کیفیت ها، پویایی، رویه ها)

14-ذینفع پروری(اینده نگری که تدوین می کنیم افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد که هردو ذینفع ... هستند)

توسعه سرمایه انسانی

در عصر کشاورزی زمین عامل اصلی کسب مزیت اقتصادی و راهبردی بود . با پیدایش انقلاب صنعتی مزیت رقابتی نصیب کسانی شد که مهم ترین منبع قدرت زمانه یعنی نیرو محرکه مکانیکه ( ماشین بخار) را در اختیار داشتند. در هزاره سوم دارایی های کاملا متفاوتی مورد نیاز بود .لستر تارو می گوید سرمایه انسانی ،مهارت ، دانش و آموزش هایی که افراد دیدن می باشد.در گذشته وقتی از  توسعه سرمایه انسانی سخن به میان می آمد بیشترپول  و پس انداز و سرمایه به ذهن ها میرسید و اعضا به عنوان ارتش ذخیره کار به شمار می رفتند و اهمیت چندانی نداشتند و همه افراد از نظر قابلیت ها و صلاحیت های فردیشان هم وزن و مشابه قلمداد می شدند. اما در شرایط فعلی، سازمان ها ارتقای کیفیت تخصصی کارکنانش را به عنوان یک مقوله جدی بهش نگاه می کنند به گونه ای که معمولا اختصاص منابع مالیشان را به عنوان یک سرمایه گذاری راهبردی تلقی می کنند.عاملی کیفی کارکنان درسازمان به نام سرمایه انسانی شناخته می شود که قابل تبیین به وسیله عامل کار نیست که آموزش عامل کیفی آن است.عمادزاده به عنوان یک اقتصاددان مطرح می کند: سرمایه انسانی  که به سرعت جایگزین سیستمها و دستگاهها شده است ،معیاری برای موفقیت سازمانها محسوب می شوند. در نتیجه ، ویژگی بارز سازمانهای امروزی این است که بیشتر بر سرمایه انسانی خودشان تاکید کنند امروزه برتری بر نیروی انسانی است.

تعریف سرمایه انسانی: سرمایه انسانی در برگیرنده هرگونه یادگیری آگاهانه و ارزش آفرین است که منجر به شکوفایی اندیشه و خرد فرد می شود.سه مولفه اصلی در تعریف سرمایه انسانی عبارتند از:

1-توانمندی های شناختی عبارت است از میزان بهره مندی فرد از اطلاعات ، دانش ، شایستگی در کاربرد ، ارزیابی ، توسعه ، برتری افراد درانجام  کار و فعالیتهای مرتبط با حرفه و حوزه تخصصی

2-مهارت های فراشناختی عبارت است ازآگاهی  ازدانش وافکارو فرایند یادگیری خود همراه با نقاط قوت و ضعف مربوط به آن و همچنین توانایی اصلاح ، تنظیم  ، بازآفرینی افکار ، عقاید و فرایندهای یادگیری

3-شایستگی های عاطفی و ارتباطی عبارت است از ثبات و درک احساسات و عواطف و ویژگی های شخصیتی ، رفتاری خود و دیگران و توانمندی درمدیریت و توسعه خود آنها( دکتر نادری).

اصول توسعه سرمایه انسانی:

-اصل  برنامه ریزی

-اصل آموزش

-اصل ارزیابی مستمر

-اصل ذینفع محوری

-اصل مشارکت و کار تیمی

-اصل روایط صمیمی( در عین رعایت چارچوب کار روابط صمیمی باهم داشته باشیم)

-اصل تشویق و تنبیه

-اصل ابتکار و نوآوری

-اصل تبادل تجربه

-اصل چرخش اطلاعات

 

توجه به ارزش های دینی

کسانی که به ارزش های دینی اهمیت بیشتری می دهند ، حس مسولیت پذیری بیشتری دارند ، در مقابل افراد بیشتر احساس همدلی دارند ، بیشتر کمک می کنندو ... .

اصول مدیریت اسلامی و ارزش های دینی:

-اصل رعایت عدالت و انصاف

-اصل شایسته سالاری در واگذاری مسولیت ها

-اصل آگاهی بخشی به زیردستان اعضای سازمان

-اصل مشارکت و همفکری کارکنان و رشد و کمال آنها

-اصل نظارت و ارزیابی(بیرونی و درونی)

-اصل استفاده به جا از قدرت و تدبیر مدیریت

-اصل تشویق و تنبیه

-اصل استقامت و مداومت در کار

-اصل آگاهی و دانش آموزی( دائما به روز شویم)

-و...  .                                                     پایان

 

 

 

  • ارشد مدیریت
۰۳
دی

فلسفه جلسه آخر                                  نویسنده لیلی خیری                                25/09/94

 

اخلاق و مسئولیت اجتماعی

  اخلاق و مسئولیتهای اجتماعی هر کدام در واقع  بایدها و نبایدهایی هستن که ما هرکدام در زندگی خود می بینیم چه در محیط های آموزشی و چه در محیط های غیر آموزشی حرف اول را اخلاق میزند چون در محیط آموزشی برون داد سیستم  دوباره به خود سیستم بر می گردد و سیستم های دیگر هم تحت تاثیر قرار می دهد اخلاق بیشتراهمیت پیدا می کند.

  الگوی اسلامی مفهوم تربیت معنوی

مفهوم معنویت از منظر تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران ناظر بر مفهوم قرب الی الله می باشد

قرب الی الله عبارت است از رابطه حقیقی بین خدا و انسان ، به گونه ای که روح انسان در اثر درک باور رابطه وجودی و آزادانه با خدای متعال برقرار و به طور مداوم آن را تشدید می کند در نتیجه ایجاد چنین ارتباطی مراتب کمال را در وجود خویش محقق می سازد.این ارتباط که به آن اشاره کردیم که بین انسان و خدا بوجود می آید واقعیتی تکویلی است ولی دستیابی به آن اکتسابی و اختیاری است.ارتباط وجودی با خداوند دارای درجات و مراتبی است که دست خود انسان است و هرکس می تواند به طور مداوم آن را تشدید یا تنزل دهد.

مدیر >>>>>>>>>>>  اخلاق و مسئولیت اجتماعی

وظایف مدیر سیستم آموزشی : برنامه ریزی ، سازماندهی و .... که در همه وظایف مدیر اخلاق  و مسئولیت اجتماعی شمود پیدا می کند . مجموعه ای که مدیر رهبری می کند باید بین آنها تقسیم کار ایجاد کند .این که به هرکس چه وظایفی بدهد متناسب با صلاحیت و شایستگی اش ، به بحث اخلاق و مسئولیت اجتماعی بر می گردد .

منشا اخلاق : نه ذاتی و نه بیرونی است بلکه از هر دو تاثیر می گیرد.

اخلاق و مسئولیت اجتماعی مفاهیمی نزدیک به هم و در ارتباط مستقیم اند .هریک مقدمه و زمینه ساز دیگری است هرچه اخلاق در یک جامعه ای یا فردی بالا باشد مسئولیت اجتماعی نیز بیشتر است .

اخلاق در مدیریت ریشه در علم اخلاق دارد.

علم اخلاق: تحقیق درباره رفتار آدمی آنگونه که باید باشد.علم اخلاق به چگونگی عمل انسان برای آنکه کامل باشد و خیر را تحقق بخشد می پردازد.بنابراین اخلاق جزء علوم دستوری است . بر بایدها و نبایدها تاکید دارد.

وجه تفاوت امانیسم و مکتب اسلام حق و تکلیف بود.

مسئولیت اجتماعی هم یعنی تعهد و مسئولیت مدیریت در مدیریت بویژه در مدارس در قبال جامعه و تک تک افراد جامعه به هنگام تصمیم گیری و رفتار مدیریتی .آنگونه که آیلن می گوید مدیران باید نسبت به مسائلی چون آلودگی محیط زیست ، تبعیض ، بیکاری و تورم از خود مسئولیت نشان دهد. (ص 317 کتاب میر کمالی)

سازمان به منظور تامین نیاز عمومی افراد جامعه بوجود آمده است.باید خدماتی که ارائه می دهیم  تطابق بدهیم با نیاز مشتریان.این خدمات در مدارس شامل تمام امور و فعالیت هایی که به آموزش و یادگیری ختم می شود.نقش مدیردر اینجا تسهیل کننده و رهبری و مسئولیت پذیری است.اینها را باید تطابق بدیم با ابعاد 4 گانه:

-رشد فردی

-رشد فکری

-رشد اخلاقی

-اقتصادی-اجتماعی.

مدیران سازمان نباید صرفا منافع شخصی خود را در نظر بگیرد باید علاوه بر آن به عنوان یک امر اخلاقی در راه تامین رفاه و آسایش مردم جامعه خود نیز مشارکت داشته باشند به عنوان نمونه مدیران مدارس که علاوه بر مدرسه در حفظ محیط زیست فرهنگ سازی کنند در رعایت قوانین رانندگی فرهنگ سازی کند.چنانچه کار مدیر مدرسه در راستای تحقق و فرهنگ سازی نظم و انضباط  شهروندی باشد اخلاق این کار را رعایت کرده است. (اگر من مدیر سیاست گذار برنامه ریزی نیروی انسانی ام در راستای نیاز جامعه باشد بیکاری بوجود نیاید  اینجا یک مدیر مسئولیت پذیر هستم یعنی تطابق خدمات با نیاز مشتری).

خداوند بزرگ در قرآن کریم می فرمایند :انک لعلی خلق العظیم  (الگوی همه ما پیامبران و ائمه معصومین هستن.)

اخلاق >>>>>>ویژگی های شخصی—احوال شخصیه.

مسئولیت اجتماعی>>>>> به مسائل فرا سازمانی مربوط می گردد.

گرچه این دو مفهوم مترادف هم و نزدیک به هم هستند می توانیم آنها را از هم تفکیک کنیم و هرکدام را جداگانه در قالب دو مفهوم مرتبط با هم تحلیل کنیم.بسیاری از اخلاقیات ورفتارها و سبک های  مدیران که جنبه فردی دارند واز ویژگی های شخصیتی و تربیتی آنان سرچشمه می گیرد بر رفتار همه افراد سازمان و در نتیجه بر کل جامعه اثر می گذارد . به همین ترتیب به دلیل آنکه رفتار و روش های مدیران همه سازمان ها  ممکن است الگوهای  رفتاری کارکنان گردد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عدم رضایت شغلی معلمان بر کل سازمان مدرسه تاثیر می گذارد که نمونه ای از عدم رعایت اخلاق حرفه ای است.نمونه های دیگر چون ، سوء رفتار مدیریت افسردگی دانش آموزان، جو سازمانی نا متبوع و... .

مشکلات ( محدودیت ها) اخلاقی و مسئولیت اجتماعی:

نبود حمایت معنوی ،عدم صلاحیت  وشایستگی ها ، دروغ ، تهمت و ... . خانم کویس اشاره کرده است دروغ گویی ، تولید محصولات زیان آور، ترک محل کار، دزدی های کم ارزش ،پرداختن به کارهای شخصی ، عیب جویی و...از جمله مشکلات اخلاقی سازمان ها می باشد.ریشه این مشکلات به خود افراد و نظام های حاکم بر جامعه برمی گردد.

روشهای ارتقاء سطح اخلاق :

1-سطح پیش قراردادی( روش تنبیه و اطاعت)

2-سطح قراردادی(هماهنگی وارتباطات بین فردی)

3-سطح فوق قراردادی(افراد از سطح قرارداد اجتماعی فراتر رفته آمادگی سوال کردن پیدا می کنند)

نیروها و عوامل بوجود آورنده اخلاقیات مدیران :

اخلاقیات- فرهنگ سازمانی- سیستم های سازمانی ( رسمی و غیر رسمی)

سودمندی رفتار اخلاقی:

1-نگاه فایده مندی( توجیه اقتصادی)

2-فرد گرایانه

3-اخلاقی-حقوقی                     ( رابطه استاد و شاگردی ، اگر شاگرد حق استادش را بجا نیاورد تا آخر عمر شاگرد خواهد ماند)

4-دیدگاه عدالتی

نکته امتحانی جان لاک برای کدام مکتب بود؟؟ ایده آلیسم

رهبری اخلاقی

سه عامل اساسی تقویت و پیدایش رهبری اخلاقی

1-الگوسازی نقش اخلاقی . داشتن یک الگوی اخلاقی در یک شغل و کار می تواند منجر به گسترش رهبری اخلاقی شود

2-محیط( هم جو اخلاقی هم فرهنگ اخلاقی)

3-شدت و اهمیتی که سیستم برای سازمان قائل است.

رهبری معنوی

پیوند ناگسستنی اخلاق رهبری با اخلاق دین دارد.رهبری معنوی ارتباط فرد با دین است .در جوامعی که حاکمیتش حاکمیت دینی است قطعا بر رهبری آن تاثیر می گذارد رهبری معنوی اعتقادات و ایمان فردی است.

ویژگی های رهبری معنوی :درستکاری ، ایمان ، عدالت،  خویشتن داری، صداقت ،خدمتگذاری ،تعهد ،و...

تعهد سازمانی

تعهد سازمانی یعنی نسبت به آنچه که در سیستم است تعهد داشته باشم .منافع سیستم را بر منافع شخصی ترجیح دادن  .خودکنترلی یعنی باور و پذیرش ارزش و اهداف سیستم. تعهد سازمانی نوعی شناخت کارکنان از سازمان و احساس یگانگی و منافع مشترک بین اهداف فردی و سازمانی که تمایل به کار و انگیزه کار کردن به وجود می آورد.

عوامل تحقق تعهد سازمانی:  در کتاب بر پذیرش اعتماد قوی ،تمایل به تلاش زیاد،  تمایل شدید  به باقی ماندن  اشاره شده است

اخلاق حرفه ای : مجموعه ای از وظایف ،استانداردها نشانگرها، شاخص ها ،اصول ، الزامات اخلاقی و ارزشی در رابطه با مشاغل

که عملکرد ،رفتار و روابط شاغلین را از نظر میزان درستی یا نادرستی مورد ارزیابی قرار می دهد.

شاخص های اخلاق حرفه ای: مسئولیت پذیری ،صادق بودن ،احترام به دیگران ،وفاداری ،خویشتن داری و...

 

تکلیف : برای تحقق اخلاق حرفه ای بویژه در مدارس چه اقداماتی باید انجام گیرد ؟؟؟؟

 

 

پایان

  • ارشد مدیریت