جلسه دوم درس نظارت و راهنمایی تعلیماتی 4 / 8 / 1394
نویسنده: آقای توکلی
صاحبان اندیشه ها و مربیان تربیتی جهان اگرچهاندیشه ها ، یافته ها و نظریه های خوبی ارائه داده اند اما به دنبال این هستند که ما برای ایجاد تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت چه کاری باید انجام دهیم.
به گفته دکتر شریعتمداری اگر از ما سئوال کنند که معلم چه باید انجام دهد شاید جوابی واضح نداشته باشیم لذا گفته می شود صاحب نظران در نظام تعلیم و تربیت کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته اند .
شاید ماهم اگر از تعلیم و تربیت صحبت کنیم راه روشن و کلیدی و برنامه ای از پیش تعیین شده نداریم . بعضی از روش ها و بینش های تعلیم و تربیت را باید در کلاس درس ساخت .
روش ها و منش های تعلیم وتربیت وقتی رقم می خورد که معلم مدام به باز اندیشی عمل آموزش و تعلیم و تربیت بپردازد ( معلم هایش جور دیگری باشند) .
روشهای سالهای قبل امروزه جوابگو نمی باشد و معلم باید به روز باشد و روش های جدید خلق کند .
دانایی وخردورزی معلم است که می تواند شوق یادگیری را ایجاد کند . معلم کلاس و کارگزار آموزشی می بایست یل و آزاد باشد و شوق یادگیری ایجاد کند . اگر بتوانیم شوق یِادگیِری ایجاد کنیم معلم موفقی هستیم .
در واقع نظارت و راهنمایی آاموزشی می خواهد به یاری معلمان بیاید تا با همکاری همراه و همتای آموزشی (peer) به بازاندیشی عمل تربیتی بپردازد تا شوق یادگیری ایجاد کند.
مهمترین کارگزار آموزشی و کلید دار کعبه یادگیری و شوق یادگیری معلم است .
نظارت و راهنمایی آموزشی می خواهد به کمک کارگزاران آموزشی بیاید تا یادگیری اتفاق بیفتد. نظالم تعلیم و تربیتی موفق است که معلم خوبی داشته باشد. در واقع نظارت و راهنمایی هم نظارت بر انجام آموزش دارد و هم معلم را یاری می کند.
در دنیای نظامهای تعلیم و تربیتی جهان آنچه که مهم است وتوجه می شود کلاس درس ، وسای کمک آموزشی و کتاب و مدرسه نیست بلکه معلم است که خیلی مهم است. نظامی موفق است که معلمان خوبی داشته باشد.
آمارها نشان می دهد که ازحدود یک میلیون کارمند رسمی آموزش و پرورش 108 هزار نفر آنها دیپلم و زیر دیپلم هستند و
حدود 201 هزار نفر از کارمندان رسمی آموزش و پرورش فوق دیپلم و حدود564هزار نفر لیسانس هستند.
تنها حدود 8درصد از این جمعیت یک میلیون نفر فوق لیسانس هستند. اگر نگاهی به سواد کارکنان کنیم میزان باسوادی حدود 309 هزار نفر ( 30 درصد ) از استاندارد لیسانس پایین ترند.
کلید طلایی دست معلم است اما حدود 309 هزار نفر توانایی لازم ندارند
نظام نظارت و راهنمایی به کمک معلم می آید تا معلم کم سواد را کمک کند تا کلاسداری را نسبت به قبل بهبود بخشد
و همچنین فرایند آموزش و یادگیری معلم را و بهبود بخشد و به دنبال آن فرایند یادگیری دانش آموز را بهبود خواهد بخشید.
علاوه بر مشکلات عدیده نظام تعلیم و تربیت در کلاس و مدرسه و ... مشکل اساسی عدم یادگیری معلمان و دانش آموزان است.
آمار مربوط به مدارس روزانه:
حدود 57 درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی و 17درصد متوسطه اول و حدود 26 درصد متوسطه دوم هستند.
حدود 105 هزار مدرسه داریم با 545هزار کلاس و 1244000 نفر دانش آموز که از این تعداد 6272000 نفر دانش آموز دختر هستند.
بر اساس نتایج آزمون پرلز کشور ما در مطالعه سواد خواندن از 35 کشور جهان کشور رتبه 32 یا 33 را کسب نموده است.در آزمون تیمز هم وضعیت همین طور است وجایگاه خوبی نداریم.
نظارت و راهنمایی تعلیماتی در دوره های اولیه شکل گیری: نظارت بیشتر جنبه بازرسی بوده وبیشتر جنبه مچ گیری داشته است .
بنا به گفته دکتر نیک نامیی روند نظارت و راهنمایی بدین ترتیب بوده است:
بازرسی - توجه به روابط انسانی آزادمنشانه – اصلاح روش آموزش – رهبری آموزشی – رهبری آموزشی آزادمنشانه – همکاری گروهی (پیدایش دیدگاههای جدید تعلیم و تربیت ) – تاکیدو توجه به کار گروهی – راهنمایی و ارشاد – اصلاح برنامه درسی – فرایندهای گروهی مبتنی بر خلاقیت – توسعه برنامه های درسی
( فصل اول کتاب دکتر نیک نامی)
ملاحظات:
منبع امتحان کتاب نظارت و راهنمایی نوشته مصطفی نیک نامی می باشد.
برای خرید کتاب تدریس پژوهی با شماره 9122004557 تماس بگیرید.
برای خرید کتاب تفکر خلاق با شماره 9124551813 تماس بگیرید.
توصیه می شود به همراه کتابهای فوق کتاب آموزش قلبها و اندیشه ها هم خریداری شود.
دانشجویان هر نفر یک وبلاگ در بلاگفا ایجاد کنند.
گردآوی و تنظیم : محمدعلی توکلی
- ۹۴/۰۸/۰۹