نظارت و راهنمایی آموزشی - جلسه اول
نویسنده : آقای روزبه
نظارت و راهنمایی آموزشی – جلسه اول
دانشمندان علوم تربیتی و مربیان در جهان بر این عقیده هستند که هرگونه اصلاح در نظام اجتماعی کلیدش توسط نظام آموزشی می خورد و نظام آموزشی نیز کلید موفقیتش را مدیون و مرهون آموزش و پرورش است و تغییر و تحول هر نظام اجتماعی و نظام های آموزشی توسط معلم کلید می خورد. در خیلی از موارد برنامه ریزی ها توسط مسوولان به خوبی رقم می خورد اما وقتی که به درون کلاس می رویم می بینیم که این برنامه ها موفق نبوده است.
«کانت» دو هنر و علم را در جهان سخت ترین کار و هنر می داند، «حکومت داری» و «تعلیم و تربیت». این اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت دارد و اینکه هر گونه تحولی در اجتماع می تواند بوسیله آن تسهیل شود. و کشورهای موفق آنهایی هستند که به آموزش و پرورش و معلم بهای بیشتری داده اند.
مثلا در نظام تربیتی ژاپن شاید بالاترین قدر و منزلت و جایگاه اجتماعی را به معلم در دنیا میدهند، هم چنین فنلاند. اما در کشور ما اینگونه نیست و راه زیادی داریم تا به جایگاه مناسب آن دست بیابیم.
«التاتوی» دانشمند مصری می گوید: «اصلاح آموزش و پرورش را به من بسپارید من جهان را اصلاح خواهم کرد.»یعنی هرگونه تغییر و تحول و اصلاح اجتماعی باید با نظام آموزشی همراه شود.
«اسکار اشمیت» آلمانی می گوید: «فرمول تعلیم و تربیت پیدا نشده است» و به این اشاره دارد که فرمول تعلیم و تربیت توسط معلمان و مدیران و کارگزاران امر آموزش ساخته می شود.
بقیه در ادامه مطلب
نظارت و راهنمایی آموزشی – جلسه اول
دانشمندان علوم تربیتی و مربیان در جهان بر این عقیده هستند که هرگونه اصلاح در نظام اجتماعی کلیدش توسط نظام آموزشی می خورد و نظام آموزشی نیز کلید موفقیتش را مدیون و مرهون آموزش و پرورش است و تغییر و تحول هر نظام اجتماعی و نظام های آموزشی توسط معلم کلید می خورد. در خیلی از موارد برنامه ریزی ها توسط مسوولان به خوبی رقم می خورد اما وقتی که به درون کلاس می رویم می بینیم که این برنامه ها موفق نبوده است.
«کانت» دو هنر و علم را در جهان سخت ترین کار و هنر می داند، «حکومت داری» و «تعلیم و تربیت». این اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت دارد و اینکه هر گونه تحولی در اجتماع می تواند بوسیله آن تسهیل شود. و کشورهای موفق آنهایی هستند که به آموزش و پرورش و معلم بهای بیشتری داده اند.
مثلا در نظام تربیتی ژاپن شاید بالاترین قدر و منزلت و جایگاه اجتماعی را به معلم در دنیا میدهند، هم چنین فنلاند. اما در کشور ما اینگونه نیست و راه زیادی داریم تا به جایگاه مناسب آن دست بیابیم.
«التاتوی» دانشمند مصری می گوید: «اصلاح آموزش و پرورش را به من بسپارید من جهان را اصلاح خواهم کرد.»یعنی هرگونه تغییر و تحول و اصلاح اجتماعی باید با نظام آموزشی همراه شود.
«اسکار اشمیت» آلمانی می گوید: «فرمول تعلیم و تربیت پیدا نشده است» و به این اشاره دارد که فرمول تعلیم و تربیت توسط معلمان و مدیران و کارگزاران امر آموزش ساخته می شود.
کارگزار آموزشی: به تمامی افرادی که در درون نظام آموزشی دست اندرکار هستند از وزیر تا افراد دست اندر کار در مدرسه و کلاس
کلید تعلیم و تربیت در دستان معلم است، یعنی مهم ترین عنصر در تغییرات کلاس درس همان معلم است.
هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت شوق یادگیری است، اگر معلم بی تجربه سرکلاس بفرستیم( مانند راننده بی تجربه که فرمان بدست بگیرد) نه تنها شوق یادگیری ایجاد نمی کند بلکه آن شوق را هم از او میگیرد (دانش آموز مدرسه گریز می شود، استعدادها سرکوب میشود) یعنی معلم باید بتواند شوق یادگیری را در دانش آموز ایجاد کند نه اینکه آن را از بین برد.
نظارت و راهنمایی آموزشی (supervision) بدنبال راه و روش هایی است که بتوانیم معلم را در کلاس کمک کنیم و بنبال آن فرایند آموزش و یادگیری را تسهیل کنیم.
ناظر و راهنمای تعلیماتی بدنبال این است که از اجرای بهینه فرایند آموزشی مراقبت کند و به تسهیل فرایند آموزش و یادگیری می پردازد. سوپروایزر در بیمارستان هم سرپرست بخش و مراقب کار پرستاران بیمارستان است اما جنس کارش با آموزش مدارس متفاوت است.
نظارت آموزشی از نوع نظارت کلینیکی است. معلم همکار یا همتا یا « peer » مدام بر بالین کلاس درس و معلم می آید (خاطرش را می ژرسد و خاطر ش را می خواهد) و بر کلاس درس نظارت دلسوزانه دارد. نظارت بر نحوه تدریس و ... نظارت همتایانه، دوستانه، مثل یک راهنمای معلم ...
«نظارت» اصل اساسی در مدیریت و رهبری آموزشی است (البته نه از جنس کنترل بلکه از جنس نظارت دوستانه و دلسوزانه). این نقش نظارت، به بازاندیشی عمل آموزش می پردازد. در واقع فرایند آموزشی بهبود بخشیده می شود و هرگونه اصلاح اول به سراغ معلم و تدریس برود که مهم ترین نقش
را در این فرایند دارند. در این فرایند «تمام تلاش ها بدنبال این است که یادگیری معنادار اتفاق افتاده است یا نه».تمرکز ما بر معلم است است اما مهم «یاددهی و یادگیری» است. «بهبود امر یادگیری».
ای میل استاد: bakhtiari.abolfazl@gmail.com
کتاب های معرفی شده توسط استاد:
1-نظارت و راهنمایی آموزشی دکتر مصطفی نیکنامی
2-آموزش قلب ها و اندیشه ها – کاترین لویس (تجارب آموزشی ژاپنی ها در مراکز پیش دبستانی و دبستانی )
3- تفکر خلاق دکتر بختیاری
شماره تماس خانم صالحی جهت تهیه کتاب: 09125441813
مقاله دکتر بختیاری با موضوع جستاری به فرهنگ آموزش در مدارس ژاپن http://japanstudies.ir/post/753/- ۹۴/۰۸/۰۲