ارشد مدیریت آموزشی پردیس فاراربی قم-94

کلمات کلیدی
بایگانی

نظارت و راهنمایی آموزشی - جلسه سوم

چهارشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۰۰ ق.ظ

نویسنده : آقای توکلی

درس نظارت و راهنمایی آموزشی – جلسه 5 آبانماه

نکاتی از کتاب مدیریت و رهبری آموزشی نوشته کیمبل وایلز ترجمه  دکتر طوسی

نظارت و راهنمایی تعلیماتی باید زمینه هایی را فراهم کند که معلمان به بازاندیشی عمل آموزش بپردازند و با هم گفت و گو کنند. گفتگویی از جنس اینکه چگونه میتوانند فرایند آموزش و یادگیری را بهبود ببخشند. از دیدگاههای جدید راهنمایی و نظارت تعلیماتی گفتگوی حرفه ای و فراهم کردن زمینه های آن بین معلمان است. ( Discous , Dialogus )

وظیفه مدیر و رهبر آموزشی این است که شرایط و تسهیلاتی را فراهم کند که افراد ( معلمان ) بتوانند با هم مشورت کنند و از تجربه های یکدیگر بهره مند شوند.

مهمترین معیار قضاوت رهبر آموزشی این است که آیا این عمل اوسبب بروز شکوفایی ، خلاقیت و ابتکار در معلم و دانش آموز می شود یا برعکس باعث رکود در آن می شود؟ آیا میتواند کاری کند که موجب بروز خلاقیت در کلاس و مدرسه شود یا نه ؟

از وظایف اصلی مدیر و رهبر آموزشی پرورش همه جانبه شخصیت کودک است تا اینکه توانمندیهای او رشد کند.همچنین به دنبال این است که توانایی های معلم نیز رشد کند و جنس کار او بهبود فرایند آموزش است.

کیمبل وایلز در کتاب   supervision for better school می گوید:

بقیه در ادامه مطلب ...

نکاتی از کتاب مدیریت و رهبری آموزشی نوشته کیمبل وایلز ترجمه  دکتر طوسی

نظارت و راهنمایی تعلیماتی باید زمینه هایی را فراهم کند که معلمان به بازاندیشی عمل آموزش بپردازند و با هم گفت و گو کنند. گفتگویی از جنس اینکه چگونه میتوانند فرایند آموزش و یادگیری را بهبود ببخشند. از دیدگاههای جدید راهنمایی و نظارت تعلیماتی گفتگوی حرفه ای و فراهم کردن زمینه های آن بین معلمان است. ( Discous , Dialogus )

وظیفه مدیر و رهبر آموزشی این است که شرایط و تسهیلاتی را فراهم کند که افراد ( معلمان ) بتوانند با هم مشورت کنند و از تجربه های یکدیگر بهره مند شوند.

مهمترین معیار قضاوت رهبر آموزشی این است که آیا این عمل اوسبب بروز شکوفایی ، خلاقیت و ابتکار در معلم و دانش آموز می شود یا برعکس باعث رکود در آن می شود؟ آیا میتواند کاری کند که موجب بروز خلاقیت در کلاس و مدرسه شود یا نه ؟

از وظایف اصلی مدیر و رهبر آموزشی پرورش همه جانبه شخصیت کودک است تا اینکه توانمندیهای او رشد کند.همچنین به دنبال این است که توانایی های معلم نیز رشد کند و جنس کار او بهبود فرایند آموزش است.

کیمبل وایلز در کتاب   supervision for better school می گوید:

رهبری آموزشی عبارت است از یاری و مدد به بهبود کار آموزشی و هر عملی که بتواند معلم را یک قدم پیش ببرد.

در واقع رهبری آموزشی عبارت است از یاری به ایجاد فرصت هایی برای بهتر آموختن و بهتر آموزش دادن است.

ناظر و راهنمای آموزشی حمایت ، تقویت ، مساعدت، یاری و مراقبت می کند تا کارهای آموزشی بهتر انجام شود.  

کار راهنمای تعلیماتی مساعدت معلم و آمدن بر بالین او برای این که یادگیری بهتر انجام شود.

کار ناظر حمایت است نه دستور

یکی از کارهایی که قبلا راهنمایان تعلیماتی انجام می دادند کنترل، بازرسی و دستور دادن بود ولی راهنمای تعلیماتی در دیدگاه جدید راهنمایی هدایت ، حمایت ، کمک و یاری می کند و بجای کنترل به نظارت می پردازد.

دکتر طوسی می گوید قبلا ناظر تعلیماتی کلاس و معلم را کنترل و بررسی می کرد ولی اکنون باید به  تشویق و ترغیب و هدایت و راهنمایی بپردازد.

کیمبل وایلز می گوید : رهبرِی مردم سالار عبارت است از هدایت ملایم و آرام افراد در انجام دادن کار هایی که او ( شخص رهبر ) مایل است انجام دهند.

در واقع مدیر آموزشی زمینه هایی فراهم کند که در معلم انگیزه ایجاد بشود و خود او در مسیر اهداف آموزشی قدم بردارد.

مدیر و رهبر آموزشی زمینه هایی فراهم می کند تا آموزش بهتر شود( با به وجود آوردن محیطی آرام و سالم )

مدیر آموزشی نباید فضای کلاس را به هم بریزد و باعث استرس و تشویش در کلاس بشود  بلکه باید فضایی بدون نگرانی

همراه با امنیت خاطر و آرامش روان و بدون استرس و اضطراب و  به دور از زور فشار برای معلم و دانش آموز فراهم باشد.

مدیر آموزشی باید به گسترش روابط انسانی در آموزش کمک کند.

بعبارتی نظارت و راهنمایی تعلیماتی  کنشی است برای تعیین اهداف و مقاصد آموزشی و  تلاش و کوشش می کند تا مقاصد مورد نظر تامین شود.( کوشش برای تعیین اهداف و نیل به آن )

مدیر و رهبر آموزشی یاری دهنده کلیه کارگزاران آموزشی است برای بهبود کار و وظیفه او کوشش های هدفمند برای کمک به کلیه کارگزاران آموزشی است  که بتوان به اهداف و مقاصد رسید.  ( attainment to goals )

در دیدگاه های جدید ناظر تعلیماتی دنبال کارهایی است که یادگیری دانش آموزان بهبود ببخشد.

وسایلی که در آموزش مورد استفاده قرار می گیرند وسایل آموزشی هستند نه کمک آموزشی.

نکات طلایی آموزش:

1-    عصب شناسان چیزهای زیادی به معلم یاد داده اند . تحقیقات جدید در بروکسل نشان داده که یک فرد بطور متوسط در هر دقیقه می تواند به 800 کلمه فکر کند اما تعلیم دهنده بطور متوسط میتواند  فقط 120 کلمه در دقیقه بیان کند . پس بجای 680 کلمه باقی مانده باید چیزهای جالبی یاد بدهیم ومعلم  با عواطف خود باید این خلا را پر کند.

نحوه ی نگاه معلم ، تدریس معلم و حرکت معلم ، زبان بدن ، حرف معلم ،عدم تبعیض بین بچه ها ، حضورش بین بچه ها و راستگی و مهربانی او همه بر دانش آموزان و یادگیری آنها موثر است.

2-    عصب شناسان می گویند اگر مغز عامل محرکی دریافت نکند بصورت خودکار پس از ده دقیقه بسته میشود پس باید از روشهای مختلف استفاده کنیم و دانش آموز را تحریک کنیم.

3-    اگربه فردی  یک بار پیامی داده شود  پس از گذشت یک سال10 درصد آن را به یاد می آورد و اگر همین پیام شش بار داده شود  پس از یک سال 90 درصد آن را  به یاد دارد لذا در یاد گیری و ماندن مطالب در ذهن دانش آموز  تکرار عامل بسیار مهمی است.

4-    مغز انسان به اشکال گرد و منحنی بیشتر تمایل دارد تا اشکال گوشه دار و زاویه دار .  نمودارهای گرد را ترجیح میدهد و حروف چاپی نرم  را بیشتر دوست دارد و همه این موارد باید  در آموزش مورد توجه قرار گیرد.

5-    رنگ خیلی مهم است. رنگ باعث تمایز و روح دادن به اشیاء می شود.

6-    رفتارها باید نرم شود تا باعث تاثیر بیشتر در مخاطب شود .

در واقع ناظر تعلیماتی به این می اندیشد با استفاده از روشهای جدید آموزش یادگیری را بهتر کند

LIKE LIKE LIKE  دوستی دوستی را دوست دارد ( دوستی دوستی می آورد ).

تهیه و تنظیم: محمد علی توکلی

  • ارشد مدیریت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی